-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5934 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا مساله ولايت فقيه يك مساله فقهي و تقليدي است و هركس بايداز مرجع تقليد خود پيروي كند يا يك مساله عقلي و تحقيقي است كه مثل اصول دين انسان خود بايد تحقيق كند؟
اصل مساله «ولايت فقيه» ابعاد پيش فرض ها و جهات متعددي دارد كه هريك از آن ابعاد جايگاه خاصي در مباحث دارد. الف) از طرفي اين مساءله به اصل ولايت و تولي ديني بر مي گردد كه مساله كلامي و مربوط به قلمرو دين است. اين بخش از مساءله تنها شامل ولايت فقيه نيست، بلكه ولايت ائمه اطهار: و نبي اكرم(ص) نيز دربرمي گيرد و چون مساءله مساءله اي ريشه اي و كلامي است از آغاز علماي شيعه امامت و ولايت را در اصول دين مطرح كرده اند. ب ) بخش ديگر اين مساله در مورد اين است كه اگر پذيرفته شد كه اسلام داراي نظام و سيستم حكومتي است ويژگي هاي آن سيستم و خصوصيات گردانندگان اصلي به ويژه رهبري كه در راءس آن قرار مي گيرد و حدود وظايف و اختياراتشان چيست؟ اين قسمت از مساءله مربوط به فقه سياسي اسلام است. البته فقهي بودن آن باز به اين مساءله نيست كه هركس بايد طبق فتواي مرجع تقليد خود بدان بنگرد و موضع عملي خود را تنظيم كند بلكه در اسلام احكام حكومتي جايگاه رفيع تري دارد و چون نظم و نظام اجتماعي مستلزم وحدت رويه است حتي ديگر مجتهدان نيز با تفاوت آرايي كه در جزئيات مساءله دارند شيوه اي رفتاري خود را بايد با معيارهاي نظام اسلامي منطبق سازند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.